Wednesday 2 January 2013

..::TENTANG KITA::..


ekhem. *testing2*..

assalamualaikum kawan2 RU20 ku yg tercinta.
entry kali nie arwa akan mengisahkan tentang kita. cuma tentang kita.

Tahun 2013 kita menginjak naik ke tingkatan 4 kan? Herm dah jadi kakak besar dah pun. Semakin meningkat umur kita semakin banyak tanggungjawab yang kita akan pikul.

Bila sebut TANGGUNGJAWAB. Adakah Pengawas,HQ,Pustakawan,Ketua kelas dll sahaja yg memikul tanggungjawab? Sudah tentu tak kan? Kita semua...ya kita semua ada tanggungjawab masing2. Malah ahli2 RU20 yang xde jawatan apa2 pun ada tanggungjawab. tanggungjawab utk menjadi kawan yang baik misalnya.

Bila sebut tentang KAWAN. Tanya diri masing2 adakah kita telah berusaha menjadi kawan2 yg baik? Dan adakah 'baik' itu cuma sekadar cukup2 makan ataupun memang betul2 baik.
Betul2 baik tidak bermakna kita mestii asyik duduk dengan orang tue je..x.
Kita nk baik yg universal. Terbuka kepada semua org.

OK. Sekarang kami nk mengutarakan apa yang kami nmpk sepanjang TIGA TAHUN kita bersama sebagai satu batch.
First of all, pasal perjumpaan form. Perasan x bila buat perjumpaan form je mesti akan timbul suasana yg x menyenangkan. Xkira la samada semasa perjumpaan form berlangsung mahupun slps perjumpaan form berakhir. Seriously kami cakap , keadaan batch kita sebenarnya sangat lah menyedihkan. Korang perasan x, kita hanya rasa betul2 seronok bila kita semua tgh happy contoh mcm waktu PASCA, ataupun time kita main2 waktu petang dll. Tapi sekali hubungan dlm batch kita DIUJI, terus kita TIDAK BOLEH HANDLE keadaan tue. Masing2 dengan fikiran masing2. Masing2 dengan sangkaan sendiri. Maka timbul lah suasana kutuk mengutuk,tak puas hati,bermasam muka ,fitnah, MENGUMPAT dll. Tapi ramai yg puas hati dgn keadaan batch kita skrg sbb kononnya "kita jenis even gaduh2 pon lps tue baik balek.. ok je.". Ya mmg mcm tue. Dan mmg lumrah persahabatan akan ad gaduh2 cuma  kita nk hubungan yg KONKRIT,PADU,MANTAP. sekali digoncang dengan mslh, x mudah jatuh atau roboh.  Yang ini yg kita nak. Senang nak berbincang. Senang ditegur apabila melakukan kesalahan. Senang menerima pandangan orang lain. Dan mcm2 senang lagi. :)

Apa kata kalau kita buat KEMPEN kat DIRI SENDIRI untuk BERFIKIR SEBELUM CAKAP. Sebab kami nmpk timbul nya masalah2 yg x sepatutnya disebabkn oleh MULUT lah. Tambah2 kita nie org perempuan..lagi la kan? Cuba kita..KITA SEMUA try utk control apa yg kita nk cakap TERUTAMA apabila kita tengah x puas hati. Selalunya waktu x puas hati nie la benda yg kecil akan dibesar2kan. Itulah pentingnya kita BERFIKIR. X salah kan kalau kita DIAM sebentar cuma utk fikir samada benda tue mmg salah kita ka..atau kalau salah org lain pon, perlu ke kita masamkan muka..mengumpat pasal benda tue kat orang lain. Selesaikah masalah kalau mcm tue??  Sedarlah wahai kawan2 ku yang tercinta sekalian. Bila kita naik form4 nie, RASIONAL adalah sangat diperlukan. X kira lah samada time nk buat program ka..nk selesaikan masalah kawan ka ataupun benda2 lain. Sebab bila kita ketepikan sekejap EMOSI yg selalu menguasai diri kita dan kita letak RASIONAL di depan, insyaALLAH masalah2 kecik takkan jadi besar.

Kami xtau nk cakap macam mana pasal benda nie tapi kami try utk bagitau yg penting utk kita runtuhkan EGO kita dan bnyk BERFIKIR. Cuba. Cuba dan Cuba.

Seterusnya MATANG. Jangan ingat bila sebut matang maksudnya asyik serius saja. X semestinya. Matang nie ada mcm2 jenis. Contohnya matang dalam pemikiran, matang dalam handle perasaan dan mcm2 lagi. Cuma kami nak kita sama2 matang dalam urusan yg kita nk buat bila kita semakin membesar nie. Bukan saja utk form4 tapi utk masa depan kita semua. ok?

Kami xmau tulis lebih2 cuma sekali lagi kami nk ajak semua RU20 supaya sama2 kita cuba untuk ubah diri sendiri dan ajak org lain. Ya,nk ubah diri bkn senang tapi mcm mn ALLAH nk bg kalau kita x minx. BETUL X? Paling penting tue adlh kawal mulut masing2 dan berfikir sebelum cakap. Jadilah orang yg berfikiran terbuka dan SENANG MENERIMA TEGURAN. Sebab bila kita lakukan kesalahan waktu nie la kita harapkan kawan2 mai tegur. Dan mcm mn kita nk berubah kalau x blh terima teguran.

Hurm. setakat ini sahaja. yang selebihnya akan di post sikit2 sebagai status di dalam group kita.

Fynne say: Thanks sebab sudi baca. sayang korang semua.

No comments:

Post a Comment